Saturday, December 15, 2012

CSM : Mint Prolog



“Okey, okey… Aku tahu aku lambat. Sorry. Kau orang orderlah dulu. Orderkan aku punya makanan sekali. Aku nak Nasi Goreng Kampung. Air… biar aku order sendiri nanti. Kalau makanan...”

Papp!!

Tanpa sebarang amaran, bahu Cartaz Amani dilanggar seseorang membuatkan bicaranya terhenti, telefon bimbit Sony Ericcson Hazel miliknya jatuh menyembah tanah dan begitu juga buku-buku yang baru dibeli.

Kuat juga perlanggaran itu. Mana tidaknya jika lelaki yang melanggarnya turut berjalan laju, sama sepertinya. Kepala Cartaz Amani terus terarah kepada tubuh yang melanggarnya tadi.

Seorang lelaki turut memandangnya dengan rasa bersalah. Namun, wajah itu tiba-tiba berubah riak. Seperti terkejut. Dan tanpa sepatah kata, lelaki itu terus berlalu dengan wajah selamba.

Cartaz Amani terlopong. Mulutnya membentuk huruf ‘O’. Dahinya sedikit berkerut. Pelik dengan sikap lelaki itu. Terselit juga perasaan marah dan geram.

Sudahlah tidak menolong dia mengemaskan buku-buku yang dah terkeluar dari plastik, lelaki itu sedikit pun tidak meminta maaf. Lagak lelaki itu seperti dia tidak bersalah padahal dia yang langgar Cartaz Amani.

Dengan pantas dan sedikit kasar, Cartaz Amani menyumbatkan semula buku-buku ke dalam plastik dan mengambil telefon bimbitnya. Kemudian, dia mengejar lelaki tadi yang sudah pun menjauh. Apabila kedudukannya sudah dekat, dia terus halang perjalanan lelaki itu. Dia berdiri betul-betul di hadapan lelaki itu sambil mendepakan tangannya.

Lelaki yang tidak bermoral itu sedikit terkejut dengan tindakan Cartaz Amani. Namun, riak wajah lelaki itu masih selamba. Keningnya ternaik seolah-olah bertanya tujuan Cartaz Amani menghalang jalannya. Wajah lelaki itu sungguh menjengkelkan.

Cartaz Amani menarik nafas dalam. Nafasnya sedikit tidak teratur akibat lariannya tadi. Dia sedikit tercunggap-cunggap. Tidak lama kemudian, dia mula bersuara dengan nada sinis. “Assalamualaikum… Awak langgar saya tadi.”

Lelaki itu mengetap bibir. Namun, entah mengapa Cartaz Amani dapat rasakan lelaki itu sedang tersenyum sinis di dalam hati. Lelaki itu memandang sekeliling sebelum memandang Cartaz Amani semula. “Sorry… Are you talking to me?” soal lelaki itu sambil menunjukkan jari ke arah diri sendiri.

Cartaz Amani mengukirkan senyuman nipis, sedikit jelek dengan sikap lelaki biadap di hadapannya. “Ya, saya sedang bercakap dengan awak… Saya bagi salam tadi, dosa kalau awak tak jawab…”

Lelaki di hadapan Cartaz Amani menfokuskan pandangannya pada Cartaz Amani yang belagak bagus. “Waalaikumussalam . So, apa masalah awak?” tanya lelaki itu acuh tak acuh. Padahal dia tahu kenapa gadis itu mengejarnya.

“Masalah saya… Tadi awak langgar saya, sampai buku-buku saya jatuh, sampai handphone saya jatuh. Dan awak pergi macam tu saja tanpa minta maaf. Itu masalah saya.”

Lelaki di hadapan Cartaz Amani mengurut batang hidungnya. “So, awak nak saya buat apa?”

Sebuah jelingan tajam dihadiahkan buat lelaki biadap itu. “Saya nak awak minta maaf pada saya.”

Lelaki itu terdiam seketika. Tidak lama kemudian, dia tergelak. Gelak lelaki itu kedengaran sinis sekali seolah-olah mengejek Cartaz Amani. “Saya minta maaf pada awak? Kenapa pula saya kena minta maaf dengan awak?”

“Yelah, awak dah langgar saya tadi. Takkan tu pun nak kena ajar?”

“Oh… minta maaf? Saya memang diajar untuk minta maaf kalau saya buat salah, tapi…saya tak diajar untuk minta maaf pada orang yang sombong macam awak!” kata lelaki itu kasar sambil menuding jarinya ke arah Cartaz Amani.

Cartaz Amani terkedu. “What?? Saya sombong.”

Gadis itu mula tidak puas hati. Bengang pula apabila dikatakan sombong. Lelaki itu yang melanggarnya. Apa kes pula dia dikatakan sombong?

“Ya! Awak sombong. Dua hari lepas, awak hampir jatuh, tapi saya selamatkan awak. Dan awak tak cakap terima kasih pun. Malah awak panggil saya jantan miang. Mungkin awak dah lupa apa yang berlaku dua hari lepas. Tapi saya tak akan lupa, minah sombong!”

Lelaki itu tergelak sinis sebelum menyambung bicaranya. “Eh, awak ingat saya nak sangat ke peluk awak, hah? Dah lah awak jeling-jeling saya, senyum sinis pada saya sebelum awak jatuh… Saya tak tahulah apa masalah awak dengan saya. Yang penting, saya tahu awak sombong. Dan sebab itu, saya rasa saya tak perlu nak minta maaf pada perempuan sombong macam awak. Fair enough!”


4 comments:

norihan mohd yusof said...

best....n akk rase depa berdua neh ade salah paham neh!!!

nyny_dydy said...

tak sabarnya nak tahu cerita ni.
dahla blue lan jadi hero *auwww

Zuera said...

Hehehehe. Minat blue lan juga ya. Heeee

Anonymous said...

best2..permulaan yg baik...